Feedback module ClearFacts portal

Op uw nieuwe portal https://optifisc.clearfacts.be kan u meer detailinfo vinden betreffende uw resultaten. Indien u nog niet volledig vertrouwd zou zijn met de nieuwe portal, vindt u hieronder alvast een summiere uitleg. U zal merken dat ook voor een leek de toepassing zeer gebruiksvriendelijk is.
Tijdens onze persoonlijke contacten lichten we het gebruik graag verder toe.  Ook kunnen we u via een eigen TeamViewer verbinding van op afstand online bijstaan.  Gelieve contact op te nemen met ons kantoor in geval van eventuele vragen of opmerkingen aub.

Navigatieknoppen:

Rechts bovenaan vindt u de volgende navigatieknoppen:

Home:

Op uw home screen vindt u enkele kerncijfers. Op sommige grafieken kan u doorklikken om de achterliggende details te consulteren.
De datum links boven “Boekhouding bijgewerkt tot:” geeft weer tot welke datum de cijfers op het home screen / dashboard betrekking hebben. Onafgezien van de vermelde datum kan uw boekhouding voor bepaalde aspecten evenwel al verder zijn bijgewerkt. Dit is bijvoorbeeld te zien aan eventuele grijze balkjes voor de periodes na de vermelde datum. De verwerkte info mbt die periode is mogelijk toch nog te onvolledig / vertekend om opgenomen te worden in de kerncijfers van uw home screen. De grijze balkjes geven evenwel al de voorlopige verdere evolutie aan.

Onderaan uw home screen vindt u ook een link naar eventuele wachtrekeningen e.d.
Dit betreft veelal betalingen waar er geen bewijsstuk voor aanwezig blijkt of vragen ivm toewijzing van bepaalde facturen.
Graag ontvangen wij hieromtrent uw feedback.

Rapporten:

Onder de tab “Rapporten” kan u bijvoorbeeld een meer gedetailleerde pdf versie van uw resultatenrekening genereren:

  • Operationele performantie (met meer detail van EBITDA, Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization, de Nederlandse vertaling is inkomsten voor aftrek van interest, belastingen, waardeverminderingen en afschrijvingen)
  • Resultatenrekening

Merk voor eenmanszaken op dat de cijfers voorlopig geen rekening houden met opdelingen privé/beroep en fiscale aftrekbaarheid, ook niet in uw home screen overigens (dit volgt later nog in een update versie van de software).

Archief:

Hier vindt u de in uw boekhouding verwerkte documenten terug; aan- en verkoopfacturen, diverse documenten en permanent dossier (de 2 laatste worden op termijn nog verder aangevuld met info uit het oudere portaal dat voorlopig ook nog in gebruik is).  Als u klikt op een aan- of verkoopfactuur ziet u het document evenals de wijze waarop het document in uw boekhouding is opgenomen.

Betalingen:

Cliënten die ook gebruik maken van de handige SEPA betaalmodule vinden hier het aangemaakte betaalbestand terug.

Financieel:

In boekhoudingen waar ook de bankverrichtingen worden verwerkt (volledige boekhouding), vindt u hier de boekhoudkundige variant van uw bankrekeninguittreksels terug.  Meer uitleg over het uitvoeren van betalingen via de ClearFacts portal vindt u hier.
Er bestaan 2 verschillende methodes, op basis van ofwel:

  • QR code (individuele betalingen)
  • SEPA betaalbestanden (te vergelijken met een digitale envelop met meerdere overschrijvingen in die u vervolgens digitaal aan uw bank afgeeft in uw gewone online banking software waar u uw envelop enkel nog dient te ondertekenen).

Historiek:

Detailrapporten van openstaande klanten en leveranciers (deze 2 zijn enkel relevant voor vennootschappen en voor dossiers waar er een volledige boekhouding wordt gevoerd, dit wil zeggen waar de bankuittreksels ook worden verwerkt) en grootboekrekeningen vindt u terug onder de tab Historiek.
Ongewone posities tussen de openstaande klanten en leveranciers wijzen mogelijk op het ontbreken van bewijstukken (bv facturen) of concrete betaalinfo. Gelieve in zo’n geval de ontbrekende info aan te leveren aub.  Hou ook rekening met de datum tot waar de financiële info is verwerkt, deze datum is terug te vinden links bovenaan “Financiële dagboeken bijgewerkt tot:”.

Apps:

Hier vindt u onder andere info van andere software of applicaties waarmee vlot geconnecteerd kan worden.

Uw naam / login:

Hier kan u een aantal persoonlijke instellingen wijzigen (bijvoorbeeld paswoord).  Ook kan u hier instellen of documenten die u naar de ClearFacts toepassing mailt rechtstreeks bij de te verwerken documenten mogen terecht komen.  Anders blijven ze eerst gewoon in de map aankoop, verkoop of divers zitten (“map bij u”) tot u ze zelf doorstuurt voor verdere verwerking door ons kantoor (“map aan boekhouder geven voor verwerking”).  Richtlijnen omtrent de digitale documentenstroom vindt u hier.

Link naar bijkomende informatie en demo video's over gebruik ClearFacts portaal:

Scroll to Top