Maak het je makkelijk – Aankoopfacturen automatisch in je Optifisc ClearFacts portaal !

Waarover gaat dit ?

Vermoedelijk zal je nu nog heel wat facturen manueel doormailen of uploaden naar je ClearFacts portaal.  Dat werk kan je (deels) automatiseren.  Vanaf 1 januari 2026 zal digitale facturatie (oa ontvangst van facturen) verplicht zijn in een B2B omgeving.  Je hoeft echter zo lang niet te wachten om de voordelen al te benutten.

Hoe ondersteunen wij je hierbij ?

Wij streven steeds naar een zo efficiënt mogelijke samenwerking. Digitale facturatie vinden we dan ook een goede zaak. Vanuit deze optiek ondersteunen wij nu alvast al het geautomatiseerd aanleverproces van aankoopfacturen.
Dit betekent voor jou dat je voor die leveranciers waar dit al kan, zelf geen facturen meer hoeft te uploaden of door te sturen.   Bovendien is deze manier van werken alvast in overeenstemming met een aantal aankomende nieuwe regels op vlak van verplichte elektronische B2B facturatie voor BTW plichtigen. 

Jij bespaart aldus tijd, stelt jezelf al deels in regel en wij ontvangen sneller en regelmatiger de betreffende facturen: win-win !

Zeker als het gaat over facturen die je zelf nog eerst op één of ander platform zou dienen gaan zoeken (bv telecom en nutsbedrijven), kan je tijd besparen.  Het gaat op dit moment helaas nog niet lukken voor alle aankoopfacturen.  Het zal gaan voor leveranciers die hun facturen op het Peppol netwerk of Zoomit (enkel als er ook CODA mandaat van CODABOX zelf actief is) platform plaatsen. 
Benieuwd voor welke leveranciers het oa zou kunnen: zie Het DigiCrowd Netwerk – DigiCrowd.
Of het er op dit moment al veel of weinig zijn, speelt ook geen rol.  Elk factuur dat geautomatiseerd kan worden uitgewisseld, is een stap in de goede richting.

Verplichte B2B facturatie

Gegeven dat digitale facturen vanaf 1 januari 2026 verplicht gaan zijn in b2b omgeving zal het aantal facturen dat geautomatiseerd kan worden aangeleverd in de toekomst enkel toenemen (wetsvoorstel goedgekeurd in parlement).  Terzijde: een pdf wordt niet aanzien als digitaal factuur; een word of excel zeker niet.

Naast het verplicht digitaal uitreiken van facturen, zal het trouwens ook een verplichting zijn voor btw plichtigen om facturen digitaal te kunnen ontvangen.  Door dit op te zetten, ben je alvast met het onderdeel “elektronisch ontvangen” klaar en in regel. 

Het verplicht digitaal uitreiken van facturen zal mogelijk op een makkelijke manier kunnen bereikt worden en minder moeilijk zijn dan het misschien in eerste instantie lijkt.  Ook daar helpen we je graag mee als je er vragen over zou hebben. 

Is uw kmo al klaar voor elektronische facturatie? | Netto (tijd.be) 
Verplichte elektronische facturatie in België vanaf 1 januari 2026 (Vandelanotte) – Legal News
Digitale facturatie tussen ondernemingen verplicht vanaf 1 januari 2026 | Agoria

Hoe pakken we dat concreet aan ?

We zijn volop de VOILA dienst van CodaBox (bedrijf dat onderdeel is van de ISABEL group net als ClearFacts) aan het uitrollen.  Door die dienst kan je automatisch digitale facturen in je mailbox en je ClearFacts portaal ontvangen.  Als je er van ons nog geen communicatie en activatielink zou over ontvangen hebben, volgt die nog.  Je mag er uiteraard ook steeds zelf naar vragen.   
Aankoopfacturen van een aantal van je leveranciers zullen door CodaBox naar je mailbox worden verstuurd en naar je ClearFacts portaal. Die facturen zijn dan reeds in ons bezit, en hoef je niet meer aan ons te bezorgen. CodaBox verstuurt die facturen vanuit invoices@codabox.com.  Zo weet je zelf ook over welke facturen het gaat.
Handig, snel en veilig.

Kan je sommige leveranciers een duwtje in de rug geven ?

Jazeker.  In principe is peppol een zelfconnectererend systeem.  Toch kan je proactief hadnelen en dit proces te versnellen (en jezelf tijd te gunnen voor belangrijkere zaken).  Hieronder vind je hoe je dat kan doen voor bepaalde leveranciers (klik open om de concrete uitleg te zien.  Ofwel kan je via app of website van die leverancier aanvragen, ofwel stuur je bv een mail als volgt.  Als een PO nr wordt gevraagd, geef dan je klantnummer in aub.

Beste,

Klantnaam,
Klantnummer
Ondernemingsnumer

Graag zouden wij uw factuur in UBL formaat (via Peppol netwerk) willen ontvangen aub.
Dank bij voorbaat.

https://myinvoice.be.carrefour.eu/nl
Hou je privé aankopen strikt gescheiden van je professionele aankopen (bedrijfskantine, onderhoudsproducten, …) aub (afzonderlijk afrekenenen aan kassa)

Activeer uw elektronische facturatie | Colruyt
Zet bij PO nr terug klantennummer aub.

Hou je privé aankopen strikt gescheiden van je professionele aankopen (bedrijfskantine, onderhoudsproducten, …) aub (afzonderlijk afrekenenen aan kassa)

Stuur een mail naar sales@dats24.be

Als business klant stuur je een mail naar:
b2b@telenetgroup.be , technicalhelpdesk@telenetgroup.be of tbadmin@telenetgroup.be.  Als een PO of referentienummer wordt gevraagd, geef je gewoon je klantnummer.

Hoe kan ik mijn factuur ontvangen? (telenet.be)

Werk jij of je leveranciers met Doccle ?

Ook die documenten kan je makkelijk automatisch in ClearFacts krijgen.
Ben je Doccle gebruiker, dan is er voor documenten die je via dat platform ontvangt ook een eenvoudige mogelijkheid om te koppelen met ClearFacts: https://doccle.be/nl/blog/delen_met_boekhouder/, Vul daar je speciaal aankoop ClearFacts aankoopadres toe en vink de juiste tegenpartijen aan die dienen doorgestuurd te worden

Tot slot:

We hopen dat je onze inspanningen om onze samenwerking te vereenvoudigen apprecieert.
Op naar een nog efficiëntere samenwerking !
Contacteer ons gerust mocht je nog vragen hebben.

Scroll to Top